Европейските лидери потвърдиха плановете за 100% намаляване на вредните емисии от новите автомобили през 2035-та година и вкарването в употреба на електрически автомобили.
Първоначалните планове включваха постигането на тази амбициозна цел през 2025-та г. , но редица обективни обстоятелства наложиха актуализирането на срока и разработването на реалистична поредица от постижими междинни цели. Средната възраст на автомобилите в 27-те страни членки на ЕС е близо 15 г., което отговаря на цялостната концепция за нулеви емисии в цяла Европа през 2050 – та г.
Предложенията за намаляване на вредните емисии с 55% спрямо нивата от 2021-ва г. до 2030-та г. също бяха отхвърлени, както и възможността за допълнително удължаване на крайния срок (2035-та г.)
„С настоящите стандарти за вредните емисии създаваме яснота за автомобилната индустрия и стимулираме иновации и инвестиции на производителите“ – каза Ян Хуитема – водещ експерт в комисията на Европейския парламент за намаляване на вредните емисии.
Използването на електромобили ще става все по-евтино и удобно!
В следващите месеци се очаква гласуване на Европейския парламент за окончателно приемане на съгласуваните предложения и оформяне на правилата в автомобилната индустрия за следващите десетилетия.
През последните години вредните емисии от транспорта в ЕС постоянно се увеличават и в момента са над ¼ от общото замърсяване, за това Европейският парламент демонстрира категорично намеренията си за ускорено масовизиране на електрическите автомобили.
Отделно от законодателите в ЕС, редица водещи автомобилни производители обявиха своите планове за цялостно преминаване към електрификация във възможно най-кратки срокове. Повечето глобални компании планират операциите си около прекратяването на производството на петролни двигатели до 2035-та г., но на преден план излизат притесненията за огромното количество зарядни станции, които ще са необходими във всички 27-страни членки на ЕС, като едно от предложенията е да се приеме законово изискване за инсталиране на обществени зарядни станции на определени интервали по цялата пътна мрежа.