Замисляли ли сте се какво всъщност купувате, когато пълните резервоара на колата си? Гориво или пробег?!
Ако разгледаме внимателно детайлите в този добре познат на всеки шофьор процес ще видим много ясно къде се намират всички сериозни проблеми пред масовото разпространение на електрическите автомобили.
В обема, теглото и стойността на един резервоар гориво имаме всичко необходимо за няколкостотин километра пробег. Времето за което го пълним от 0 до 100% е само няколко минути и бензиностанциите са навсякъде по пътищата.
Кои са ключовите предимства на електрическите автомобили?
Имат много по-висока ефективност – електромобилите (както и хибридите) могат при всяко спиране да конвертират кинетичната енергия на движещия се автомобил в електричество, което се използва в следващото ускорение. По този начин загубите на енергия се намаляват многократно.
Имат много добро ускорение – електрическите задвижвания осигуряват максимален въртящ момент (теглеща сила), което означава внезапно ускорение независимо от оборотите на двигателя, което ги прави много приятни и изгодни за градско шофиране.
Имат нужда от минимално обслужване – в жизнения цикъл на един електрически автомобил разходите за обслужване са в пъти по-ниски в сравнение с конвенционален, петролен двигател.
Кои са основните недостатъци?
Ограничен пробег – много често пробегът с напълно заредена батерия е чувствително по-нисък в сравнение с конвенционален автомобил с пълен резервоар.
Ограничен брой зарядни станции – обществените зарядни станции се изграждат от различни компании. Те често работят с различни стандарти, имат различна мощност, имат различни приложения и работят при различни финансови условия.
Дълго време за зареждане – пълният заряд на батерията (от там и максималния пробег) обикновено изискват няколко часа. И при това след като сте паркирали на зарядна станция. „Супер зарядните станции“ работят при много високо напрежение (над 150kWh) и при постоянна употреба неминуемо скъсяват живота на батерията.
Зависимост от атмосферни условия – всички автомобили изразходват повече енергия, когато се използват в тежки условия. Например при ниски температури, дълбок сняг, активна работа на голям брой електрически консуматори и т.н. При двигателите с вътрешно горене /ДВГ/ отоплението на купето на практика е безплатно, защото е страничен ефект от работата на двигателя. При електрическите автомобили това не е така и се налага да се използва батерията, което намалалява пробега на автомобила. Освен това при равни други условия, всяка батерия влошава чувствително ефективността си, когато се използва при ниски температури. Точно поради тази причина модерните електрически автомобили имат системи за затопляне и охлаждане на батериите. /това е и основната причина, поради която няма успешно наложени механизми за бърза смяна на батерии/.
Чувствителност спрямо стил на шофиране – при електрическите автомобили различните стилове на шофиране имат много по-осезаемо отношение спрямо ефективността на автомобила. Ако при стандартен бензинов двигател, агресивно шофиране ще увеличи разхода на гориво с 20-30%, то при електрическо задвижване е възможно разхода на електроенергия да се увеличи с над 75%!