hybrid energy

Хибрид или изцяло електрически автомобил?

Изборът на нов автомобил никога не е лесен, особено когато цялата индустрия е разтърсвана от толкова сериозни сътресения, които ще продължат по всяка вероятност чак до средата на следващото десетилетие. В цялата неяснота обаче има една ясна тенденция – автомобилите ще стават все по-електрифицирани и ще разчитат все по-малко на двигателите с вътрешно горене.

Хибридните задвижвания са нещо като междинно звено в прехода между двете основни технологии. Хибридите, които се предлагат на пазара са два вида - самозарядни и зарядни.

Както подсказва името им, самозарядните хибриди се зареждат от работата на двигателя и при спиране превръщат кинетичната енергия на движещия се автомобил в електричество. Нямат инсталация за външно зареждане на батерията, имат ограничен пробег само на ток (обикновено само няколко километра), както и относително ниска максимална скорост преди да се включи двигателят с вътрешно горене. Като цяло самозарядните хибриди са с близки цени и експлоатационни показатели до дизеловите автомобили, но са се доказали в практиката с чувствително по-ниски разходи за обслужване и поддръжка. 

хибрид автомобил

Plug In хибридите комбинират най-доброто от двата свята. 

Батериите им са с чувствително по-висок капацитет в сравнение със самозарядните, имат инсталация за външно зареждане, позволяват пробег само на ток около 50-70 км. и скорост доста  над 100 км/ч преди да се включи двигателя с вътрешно горене. Цената им е чувствително по-висока в сравнение със самозарядните, но цялостната им ефективност е в пъти по-висока. Ако обаче не разполагате със собствен гараж и зарядна станция, няма да можете да се насладите на пълните възможности на Plug In хибридните технологии. Очевидно предимство пред изцяло електрическите задвижвания е независимостта при дългите пътувания, което още дълго време ще продължи да е основен ограничаващ фактор в разпространението на електрическите автомобили.

Електрическите автомобили са обект на изключително бързо технологично развитие. Има реална възможност закупен електромобил сега да е чувствително по-скъп и с много по-ниски експлоатационни показатели в сравнение с предложенията само след две или три години.

Сгурно е обаче, че огромните инвестиции в изграждането на цялостна мрежа от електростанции ще направи използването им все по-лесно, от там и масово.
В момента обаче картината не е много оптимистична за собствениците на електрически автомобили, които искат да ги използват извън комфорта на личните си зарядни станции. Например пътувания от София до морето и обратно с електромобил са изпълнени с твърде много неизвестни и неудобства.
В момента у нас има инсталирани по-малко от 150 зарядни станции, от които почти половината са бързозарядни. Статистиката показва, че едва 10% от зарежданията се извършват на обществени станции.
Ползването на електромобил изисква доста повече планиране в сравнение с конвенционален автомобил, който в рамките само на няколко минути можем да подготвим за незабавен преход от 500-800 км.

хибрид зареждане

Независимо от бързия ръст в продажбите на електромобили в последните месеци и години, все още те се използват предимно за градско шофиране и няма скоро да са първия избор на много семейства за основен или единствен автомобил.

Фактите ясно показват, че безспорните предимства на електрическите задвижвания ще стават все по-достъпни, но за да се завърши изцяло цикъла е необходимо същото технологично развитие да настъпи и в мрежите от зарядни станции, което към момента е силно фрагментирано и неясно.