Бързият отговор е: Защото няма достатъчно чипове за електронните системи за управление, контрол, безопасност и комфорт в съвременните автомобили.
А защо няма чипове? Как така до 2019-та г. имаше повече от достатъчно чипове, а сега производителите са принудени да намаляват производството и да затварят заводите си? Какво се промени?
В началото на COVID никой не можеше да предвиди как ще се развият събитията и повечето производители бяха принудени рязко да намалят производството и да коригират поръчките си към доставчиците, включително и на чипове. В същото време глобалното търсене на персонални устройства за работа и развлечение от вкъщи се увеличи няколкократно.
За базовите системи за безопасност на съвременните автомобили са необходими чипове, които са разработвани преди около 10-тина години. Те вече почти не се използват в други индустрии. Нужни са за ABS- антиблокираща система на спирачките, EBD – електронно разпределение на спирачното усилие. Също за TRC – контрол на тракцията, VSC – програма за стабилизиране на автомобила, въздушни възглавници и други. Не е трудно да се досетим, че тези чипове не са много доходоносни за специализираните производители. Те от своя страна предпочитат да се фокусират върху много по-изгодните авангардни и модерни продукти, особено при наличието на толкова сериозно търсене.
Освен системи за безопасност, машинна адаптация, контрол и тн. всички съвременни автомобили имат и различни системи за комфорт. Също и постоянна свързаност и наблюдение на средата около автомобила. За всяка от тези системи често са необходими последно поколение чипове. За всеки от автомобилите във високите нива на оборудване в премиум сегмента, понякога са необходими над 700-800 чипа!
След като има търсене защо просто не се увеличи производството?
За никого не е тайна, че през последните десетилетия глобалното производство но чипове и микропроцесори се концентрира предимно в Азия и най-вече в Китай и Тайван. Повечето експерти са на мнение, че глобалната пандемия се използва за основно пренареждане на геополитическия баланс на силите. Очевидно се търсят начини за намаляване на зависимостта на цели индустрии от малко на брой, високоспециализирани и концентрирани в определени държави доставчици.
В момента се строят много нови заводи за производство на чипове в Европа, Латинска Америка и САЩ, които обаче няма да заработят веднага. Реалният ефект ще се почувства едва в края на 2022-ра г., когато се надяваме отново предлагането на нови автомобили да се нормализира. А въпросът без отговор за момента е – какви ще са цените?! Затова не отлагайте покупката на Вашата Нова Кола – вижте нашите премиум оферти с най-изгодното финансиране на пазара.
За всеки от автомобилите във високите нива на оборудване в премиум сегмента, понякога са необходими над 700-800 чипа!
Глобалният недостиг на чипове за електронните системи на автомобилите не показва никакви признаци на подобрение. В началото на есента Тойота и Хонда обявиха, че намаляват производството с близо 50% в заводите си в Япония.