Защо Ауди и Порше имат интерес към Формула 1?

Има ли връзка между автомобилния спорт и продажбите на автомобили?

Формула 1 е най-високотехнологичният спорт на планетата и от няколко години насам има нови собственици в лицето на американската компания Либерти Медия. Глобалната популярност на спорта расте прогресивно и най-вече в северна Америка, вече има две състезания, а от догодина ще са три, което е за сметка на част от традиционните за Формула 1 пазари в западна Европа.

Има няколко потенциално успешни сценария пред Ауди и Порше

Единият вариант е свързан с доставка на двигатели за някой от съществуващите отбори. В момента има 10 екипа във Формула 1, които използват двигатели от 4 производителя:

Мерцедес – доставя двигатели за 4 отбора /заводският екип на Мерцедес, Макларън, Уилямс и Астън Мартин/
Ферари – доставят двигатели за 3 отбора /заводският екип на Ферари, Алфа Ромео и Хаас
РедБул (Хонда) – доставят двигатели за два отбора /РедБул и Алфа Таури/
Рено – доставят двигатели за отбора на Алпин (бившият екип на Рено)

Този подход не е новост за Порше – през 80-те години на миналия век марката доставя турбо двигатели на Макларън, както и отбора Футуърк в началото на 90-те г.

Другата възможност е закупуването на съществуващ отбор. Проблемът е, че всеки от екипите е част от корпоративно лоби на даден производител и напускането на градено с години партньорство ще е свързано с много въпросителни и неизвестни. 

Третата възможност е изграждането на изцяло нов отбор. Както показа горчивият опит на Хонда, БМВ и Тойота например, факторите за успех във Формула 1 са много специфични и дори инвестиции от близо 5 милиарда не бяха достатъчни на Тойота дори за една единствена победа в даден старт, да не говорим за шампионска титла при конструкторите или при пилотите.

За момента нямаме ясна представа каква ще е стратегията на Порше, но е сигурно, че се водят преговори за доставка на двигатели в партньорство с отбора на Ред Бул. От изказванията на изпълнителния директор на Фолксваген Груп – Херберт Диес,  плановете на Ауди за момента са доста по-неопределени. Очаква се компанията да предложи около $556.3 милиона за закупуването на Макларън, чрез което напрактика ще се осигури достъп до Формула 1. “Двата премиум бранда (Ауди и Порше) приемат решението [за присъединяване към Формула 1] и в момента приоритизират плановете си.” 

Благоприятна възможност за мултимилионни приходи

Успехът във Формула 1 осигурява активно присъствие на всеки бранд в основните социални мрежи и директна връзка с потребители от различни социални сегменти, което на теория би следвало да доведе до продажби за Ауди и Порше.

Освен това двете компании могат да постигнат много добри финансови резултати чрез съвместен брандинг и спонсорство. Най-успешните отбори във Формула 1 – Ферари, Мерцедес и Ред Бул имат мултимилионни спонсорски договори с глобални брандове, като Oracle, Puma, Tag Heuer и Walmart. Този февруари Ред Бул подписа договор за $150 million с Bybit – базирана в Сингапур платформа за криптовалути.

Рискова инвестиция в маркетингова златна мина

Участието във Формула 1 е нож с две остриета – от една страна е реалният потенциал за огромна глобална популярност, от там и продажби, но от друга страна е реалният риск за силен обратен ефект при липса на конкурентно представяне. “Очакваме през 2026 или  2028 -ма г. Формула 1 да бъде най-голямото моторспорт зрелище в света – дори по-голямо отколкото е сега – по-голямо в Китай, по-голямо в САЩ” каза Диес. “А с това и най-голямата маркетинг платформа за премиум автомобили.”

Участието във Формула 1 е нож с две остриета – от една страна е реалният потенциал за огромна глобална популярност, от там и продажби, но от друга страна е реалният риск за силен обратен ефект при липса на конкурентно представяне. “Очакваме през 2026 или  2028 -ма г. Формула 1 да бъде най-голямото моторспорт зрелище в света – дори по-голямо отколкото е сега – по-голямо в Китай, по-голямо в САЩ” каза Диес. “А с това и най-голямата маркетинг платформа за премиум автомобили.”

Към момента успехите на Порше в моторните спортове не са особено популярни – предимно в световния шампионат за издръжливост WEC /включително и 24 часа на Льо Ман/ и Формула Е. Посредствено представяне във Формула 1 би могло да подкопае граденият десетилетия наред успешен имидж на марката създала една от легендите в автомобилния спорт – 911 

Астън Мартин участва във Формула 1 със собствен отбор вече втора година и независимо от грандиозните инвестиции и планове резултатите са меко казано разочароващи! След първите 5 старта в настоящия сезон отборът е на 9-то от 10 места с близо 30 пъти по-малко точки от лидерите Ферари и никой не се изненадва от опитите на Лорънс Строл да продаде отбора.

Доказан път към успеха

Ферари в една от най-популярните марки не само сред автомобилните фенове, но и в света, като цяло. Връзките с Формула 1 са двупосочни и всеобхватни и двата глобални бранда постигат ясно изразен синергичен ефект от партньорството си, което продължава да се задълбочава експоненциално.

Ферари произвежда около 11 000 автомобила годишно и се радва на едни от най-лоялните клиенти, които се асоциират с традицията на победите и технологичните  иновации. По последни данни пазарната стойност на Ферари и състезателния отбор на компанията се изчислява на близо $ 30 милиарда долара. Повечето експерти са на мнение, че евентуален успех на Ауди и Порше във Формула 1 ще изисква поне 10-тина години, както и финансови ресурси и търпение на акционерите много над онова, което компанията е склонна да отдели!

Един от основните въпроси, които стои пред Ауди и Порше е как асоциирането с шампионат, все още базиран върху петролни двигатели с вътрешно горене /с добавени хибридни модули/ ще подпомогне продажбите на изцяло електрически автомобили към които Ауди и Порше имат публично обявени цели.

Продажба на електричеки автомобили от 2026-та г.

Един от основните въпроси, които стои пред Ауди и Порше е как асоциирането с шампионат, все още базиран върху петролни двигатели с вътрешно горене /с добавени хибридни модули/ ще подпомогне продажбите на изцяло електрически автомобили към които Ауди и Порше имат публично обявени цели.

От 2026-та г. двигателите във Формула 1 се променят – ще използват синтетични горива и ще имат много по-мощни електрически компоненти.

“Не можеш да влезеш във Формула 1 освен ако не се отвори технологичен прозорец, което означава, че за да стигнем до там е необходима промяна в правилата, така че всички да започват отначало от едно и също място” каза Диес. Според изпълнителният директор на Фолксваген Груп “Формула 1 е единствената [състезателна] серия, която има значение. Ако участваш в моторните спортове, трябва да си във Формула 1 защото именно там ефектът е най-голям.”