Кое е новото бойно поле в автомобилната индустрия?

Противно на повечето предположения не са нито батериите, нито зарядните станции. Краткият отговор е – Софтуеър! Цялостната динамика в индустрията обаче е много комплексна и изисква подробен анализ. 

Средната стойност на електронните системи (хард и софтуеър) във всеки от продадените през миналата година автомобили е около 850 евро. През 2030-та г. сумата ще е близо 2500 евро.

В дизиайна и изграждането на съвременните автомобили все по-рядко виждаме сериозни технологични грешки или недостатъци. Стандартите за безопасност и динамичното поведение на автомобилите са много високи и се симулират във виртуална среда далеч преди да се започне физическото производство. В същото време все повече хора търсят удобства в цялостно потребителско изживяване (User Experience) и приемат традиционните автомобилни функционалности, като ускорение, максимална скорост, спиране, управляемост, стабилност, безопасност и др. за даденост.

В съвсем обозримо бъдеще, около 80% от разликите в предлаганите автомобили няма да са в задвижванията или цялостната динамика, а именно в софтуеъра. На пръв поглед това е идеална възмжност за колаборация между различните индустрии – какво по-удобно от това автомобила и телефона на всеки от нас да си “говорят постоянно” и това да ни осигурява цялостен комфорт в и извън автомобила. Не случайно технологичните гиганти Apple и Google предлагат свои операционни системи за автомобили с постоянно разширяващи се функции.

Реалността обаче е доста по-сложна!

Технологичните гиганти не са склонни да предоставят данните на автомобилните компании, които на свой ред не са съгласни да станат изцяло зависимо от големите софтуеърни компании. Точно за това водещите европейски производители инвестират огромни средства в разработването на собствени операционни системи. VW има отделна компания с 5000 програмисти, които се очаква в края на 2025-та г. да представят новата VW-OS. 

BMW представи наскоро своята операционна система за електрически автомобили с 5G свързаност – OS8 в модела си IX, която е разработена от 10000 софтуеърни инженери.

Mercedes-Benz ангажира съфтуеърни експерти в няколко голееми хъба в Европа и Азия.

Според много експерти автомобилната индустрия е там, където бяха производителите на мобилни устройства преди 10-15 год.

При положение, че големите производители са принудени сами да разработват цялостните операционни системи за автообилите си, не е трудно да се досетим, че разходите в крайна сметка плащаме ние – потребителите. За нормалното функциониране на един автомобил от средния клас, произведен през 2021-ва г. програмистите създават код, който изпълва 100 милиона реда!!! Това е 10-то кратно увеличение спрямо началото на предишното десетилетие, а прогнозите за 2030-та г. са тази стойност да е около 300 милиноа реда!

След като водещите автомобилни компании са принудени сами да изграждат от основи операционните си системи не е трудно да предвидим, че е въпрос само на време да се постигнат синергични ефекти в индустрията, коита да намалят дразтично разходите, точно както стана в производството на мобилни устройства. По всяка вероятност съвсем скоро ще избираме новите си автомобили от 2-3 основни операционни системи, в които по всяка вероятност Apple и Google ще участват предимно с периферни функции.