Какво показва подробният анализ на войната в Украйна?
Със сигурност европейската автомобилна индустрия ще пострада тежко в краткосрочен и средносрочен план. От една страна е сериозният недостиг на компоненти – в Украйна има 17 завода за производство на кабелни инсталации за повечето водещи марки.
Германският доставчик Leoni използва две локации за производство в западна Украйна, в които преди конфликта са работили над 7000 служители.
Баварската компания вече работи с увеличен капацитет в останалите си заводи извън Украйна, но ще са необходимо поне 2-3 месеца, за да се нормализират доставките.
От друга страна са все още продължаващите рестрикции от COVID-19 и бързо покачващите се цени на метала и останалите основни суровини, необходими за производството.
Проблеми с производството ще доведат до ограничени количества.
Анализаторите са на мнение, че около 700 000 автомобила няма да бъдат произведени по план, което представлява около 15% от европейския пазар
Фолксваген и БМВ вече ограничиха производството в Германия поради недостиг на компоненти, а Мерцедес намалиха годишните си прогнози за заводите си в Унгария и Германия.
Трудните решения, които предстоят за Рено
Докато повечето световни марки се оттеглят от руския пазар или спират износа за Русия, Рено е изправена пред сериозна дилема – за разлика от повечето европейски производители, Рено притежава контролния пакет акции в един от големите руски заводи Авто ВАЗ.
Създаден още по времето на СССР, до ден днешен там се произвеждат автомобилите Лада, които са категоричен лидер на местния пазар с дял от 24% през Февруари 2022-ра г. За сравнение втората позиция в същия период е за КИА с 13.8%.
Русия е много по-важен пазар за Рено, отколкото за останалите производители
Близо 10% от приходите на Рено идват от руския пазар, в който с различните си брандове френският производител има близо 30% дял. (Очаквайте подробен анализ на стратегията на Рено свързана с Дачия-Лада за руския пазар).
Благоприятни възможности за китайските производители
В случай, че санкциите наложени от ЕС и САЩ продължат дълго и на практика европейските и американски производители не присъстват на руския пазар, на лице е реална възможност китайските брандове да увеличат значително пазарния си дял в Русия.
В момента Chery е най-продаваният китайски бранд в Русия.
Темповете на експанзия на китайските брандове в Русия са впечатляващи – през 2020-та г. са внесени 42 700 автомобила, през 2021-ва г. 122 800 автомобила.
Great Wall притежава завод в Тула, близо до Москва, а Geely построиха фабрика в Белорус, а в края на миналата година Chery съобщиха за провеждащи се преговори за изграждане на завод за сглобяване на автомобили в Русия.
Миналата година в Русия са продадени близо 1.7 автомобила, от които близо 20% са внос от различни части на света, останалите са местно производство.
Продължаващата неяснота в Украйна, както и силно усложнената гео политическа обстановка със сигурност ще окажат силно негативно влияние върху европейската автомобилна индустрия. Очакват се проблеми с доставките и по-високи цени, което е съществен повод да разгледате нашите оферти за нови автомобили и да изберете своята Нова Кола още днес.