Успява ли Apple CarPlay да превземе дисплея на автомобилите?
Когато говорим за интеграцията между мобилните ни устройства и автомобилите ни, спокойно можем да сменим термина “Зад кулисите” със “Зад дисплея” защото точно там е борбата за надмощие между глобалните супер компании.
Apple прави всичко възможно за да превземе дисплея или дисплеите на следващия ви автомобил. Преди това обаче е необходимо да се договори с автомобилните производители и да ги убеди и да предложи достатъчно сериозни гаранции, че няма да загубят бъдещи приходи от потребителите на iPhone, както стана производителите на устройства преди представянето на iOS.
Към момента Apple CarPlay се визуализира на т.нар. entertainment screens и има относително ограничени функции, но това съвсем скоро ще се промени и Apple CarPlay ще позволява управлението на всички основни функции в автомобила.
На пръв поглед тази промяна изглежда незначителна, но всъщност представлява изцяло нов етап във взаимодействието между автомобилните и производителите на мобилни устройства.
Tesla показа много ясно, че потребителите харесват големите екрани и цялостно интегрирания софтуер в автомобилите си, което позволява удобна и постоянна свързаност между мобилните ни устройства и автомобилите ни. Това налага все повече инвестиции от автомобилните компании в различни софтуер направления и поставя един основен въпрос на преден план – Как да се контролира и монетизира връзката между потребителя и автомобила?
Към момента Apple CarPlay се използва предимно за слушане на музика, подкасти, аудио книги и провеждане на телефонни разговори, но не позволява достъп до основни функции на автомобила, като: промяна на температурата, количество гориво, прогнозен пробег и др.
Очаква се съвсем скоро телефоните на потребителите да комуникират с контролните системи на автомобила в реално време през Apple CarPlay, което на практика е много голяма и важна стъпка в посока автономна мобилност.
Автомобилните производители все още контролират пресечната точка между различните технологии.
Това обаче може много бързо да се промени! Спомняте ли си колко силни бяха позициите на Motorola, Nokia и Blackberry? Или огромната тежест на музикалните компании преди разпространението на iPhone и Android.
„Със сигурност това е реална заплаха за автомобилните компании, особенно предвид интензивното преминаване към автомобили изградени изцяло около софтуер базирани фунционалности. Все повече производители осъзнават, че вероятността да изгубят възможността за взаимодействие с потребителите в автомобилите им е съвсем реалнална.” – каза Евангелос Симудис, инвеститор от Силиконовата долина, който следи от близо динамичното развитие в областта на свързаната мобилност.
От друга страна автомобилните компании са напълно наясно с факта, че не могат да предложат на потребителите си високите стандарти на взаимодействие със системите им, които предлагат Apple и Android.
В Китай например, младото поколение потребители отказва да купува автомобили от установените марки точно защото свързаността на автомобила с мобилните устройства е трудна, тромава, непостоянна, ограничена и тн.
Следващото поколение автомобили ще са изградени с все по-големи и все повече на брой дисплеи. Електрическият прототипът на Mercedes-Benz Vision EQXX е с 47.5 инчов дисплей! Следващата вълна на ожесточена конкуренция е кой ще успее да предложи софтуера за ефективно управление на тези дисплеи, който ще следи целия поток данни от автомобила и ще управлява пълната интеграция с мобилните устройства на потребителите.