По-скъпи ли са електрическите автомобили от петролните?

Към момента производството на електрически автомобили е чувствително по-скъпо от това на петролните, но поради високата си ефективност, електрическите задвижвания се изплащат във времето.

03/06/2022

Какво показва подробният анализ?

Краткият отговор е – зависи! Дългият отговор изисква по-внимателен анализ.

Когато става дума за цена на един или друг автомобил, повечето хора се фокусират върху сумата за придобиване на автомобила.  Така пропускат разходите за ежедневното използване на колата. Към момента производството на електрически автомобили е чувствително по-скъпо от това на петролните. Но поради високата си ефективност, електрическите задвижвания се изплащат във времето. Един от основните критерии в цялостния финансов анализ на всеки автомобил е пробега.

Електромобилите са по-скъпи, но са много по-ефективни и се изплащат във времето.

Как се постига тази висока ефективност? Всеки конвенционален (не хибриден или електрически) автомобил има един огромен недостатък – липсата на метод за възобновяване на кинетичната енергия при спиране.

Какво значи това?

Да приемем, че един обикновен автомобил тръгва от светофар в градски трафик и са му необходими 100 единици енергия за да се ускори до 60 км/ч. Това е преди да започне да спира за следващия светофар, като кинетична енергия в движещия се автомобил се съдържат същите 100 единици енергия минус загубите в триене. Ппредимно с въздуха, но при ниските скорости в градското придвижване загубите са минимални.

При стандартните автомобили тази кинетична енергия се губи безвъзвратно в околната среда като температура и разграждане на материала в спирачните системи. При електрическите и хибридните задвижвания обаче това не е така! Кинетичната енергия се трансформира от моторгенератор (MGU) в електрическтво, което се съхранява в батерията.

В ежедневен градски трафик, един съвременен електромобил може да възстанови близо 80% от изразходваната за ускорение енергия в последващото спиране!

Добре познатите ни двигатели с вътрешно горене по същество са едни печки, които изхвърлят на вятъра два пъти повече енергия, отколкото използват! В процеса на изгаряне на горивото се губи, като температура около 70% от потенциалната енергия, която се съдържа в горивото.

Даден електромобил може да е с по-висока цена за придобиване в сравнение с петролен, но в рамките на определен пробег сумите се изравняват.
Коефициентът на полезно действие (КПД) на двигателите с вътрешно горене (ДВГ) е около 40%. Докато електрическите задвижвания достигат (предимно в градски условия) стойности около 90%! 

Ето защо финансовият анализ на един петролен и електрически автомобил изглежда много интересно при пробег от 50 000 км.

За 50 000 км пробег един петролен автомобил (мощност около 150 к.с.) ще изразходва 12 000 лв за гориво. Това е при цена от 3 лв. за литър и прогнозен разход в реални условия от 8 литра / 100 км. Един електрически автомобил със сходни параметри ще изразходва електроенергия на стойност под 1500 лв.

Като добавим и много по-ниските разходи за техническо обслужване, данъци, такси за паркиране и др. на електромобилите, картината се променя значително!

Обобщеният отговор на зададения в началото въпрос: По-скъпи ли са електрическите от петролните автомобили?

За момента електромобилите са по-скъпи от петролните, но използването им е близо 10 пъти по-евтино и в зависимост от пробега се изплащат във времето.

 

Вижте нашите оферти за електрически автомобили

Вижте нашите оферти за бензинови и дизелови автомобили